Terugblik Algemene Ledenvergadering 22 juni 2017

6 juli, 2017

De ledenvergadering op 22 juni stond in het teken van 60 jaar NHG en had daarom een feestelijk tintje. De ontvangst was in Slot Zeist met een dinerbuffet en gast van de avond was prof. dr. Pauline Meurs die op inspirerende wijze haar reflectie op de visie Huisartsenzorg voor ouderen gaf die even daarvoor door de ALV was vastgesteld.

De ALV begon met een aantal procedurele punten. Zo zijn de inhoudelijke en financiële jaarverslagen 2016 na een korte toelichting vastgesteld en stonden het sociaal jaarverslag en het jaarverslag van de Verenigingsraad ter kennisgeving op de agenda. De verslagen gaven geen aanleiding voor vragen. Huisarts Christine van der Pol is herbenoemd als lid van de VR en huisarts Josefien van Olmen is benoemd als lid Raad van Advies H&W.

De bekrachtigde NHG-producten zijn de standaarden: Miskraam, Aspecifieke lagerugpijn, Rectaal bloedverlies, Acne, Bacteriële huidinfecties en Verdachte huidafwijkingen; en de behandelrichtlijnen: Scabiës, Hyperhidrose, Reisziekte, Traumatische wonden en bijtwonden, Hidranenitis suppurativa en Tekenbeet en erythema migrans.

De leden hebben ingestemd met een nieuw contributiemodel na nog enkele adviezen gegeven te hebben voor de uitwerking. Zo werd gevraagd om na te denken over een andere naam voor de categorie Vrienden van het NHG en over manieren om de aios te binden aan het NHG.

Na het procedurele deel introduceerde Rob Dijkstra Pauline Meurs. Zij was erg te spreken over de visie: "Op deze visie kan eigenlijk niemand tegen zijn." U leest hier meer over in nummer 8 van Huisarts en Wetenschap die in augustus verschijnt.